Jumaat, 28 Mac 2014

Kisah Pemuda yang ikhlas


Pada zaman dahulu, ada seorang jejaka yang sangat suka membaca dan selalu menghabiskan masanya di perpustakaan pada waktu lapang. Dia amat suka membaca novel dan buku cerita. Pada suatu hari, dia telah terjumpa serbuah novel yang tertulis pada kulit novel itu nama dan alamat seorang gadis di salah satu muka suratnya . Tertulis disitu ''Catrina, ikhlas perlukan sahabat'' 


Tergerak hati jejaka itu untuk mengutuskan surat kepada gadis misteri itu. Setelah pulang ke rumah, jejaka tersebut menulis surat kepada gadis untuk memberitahu niat ingin berkawan dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si jejaka mendapat balasan daripada gadis tersebut bahawa dia juga bersetuju untuk berkawan dengan jejaka tersebut.


Hari bertukar minggu dan minggu bertukar bulan. Persahabatan mula bertukar kepada perasaan sayang. Namun begitu mereka masih belum pernah bersua muka. Si jejaka ingin sekali bertemu dengan si gadis misteri dan begitu juga si gadis tersebut. Walaupun kedua-duanya masih belum melihat rupa masing-masing, tapi perasaan sayang tetap terbuku di hati.

Pada suatu  hari, si jejaka dipanggil oleh bala tentera untuk pergi ke medan perang. Si jejaka amat susah hati kerana bimbang sekiranya dia mungkin tidak dapatr berjumpa dengan si gadis kesayangannya. Maka diutuskan sepucuk surat yang berbunyi '' kalau Allah panjangkan jodo kita, dan kamu masih sayang padaku, kita berjumpalah di stesen keretapi pada hari perang diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa sekuntum bunga mawar merah. Aku akan mengenalimu sekiranya kamu juga memegang sekuntum bunga mawar merah.Setelah itu, izinkanlah aku membawamu makan malam bersama orang tua ku ''
Maka pergilah si jejaka ke medan perang dengan tenang setelah mengutuskan ....


Beberapa bulan kemudian.......
Pada hari pengumuman perang tamat, si jejaka pergi ke stesen keretapi yang dijanjikan sambil memgang sekuntum bunga mawar merah ditangannya. Diperhatikannya seorang demi seorang gadis di stesen keretapi itu sekiranya ada yang turut mebawa bunya mawar merah.
Tiba-tiba, si jejaka ternampak seorang gadis yang agak berisi,sedikit hitam dan berjerawat dimuka duduk di kerusi roda sambil melihat sekeliling mencari seseorang. Kakinya kudung dan tangannnya cacat sebelah. Si jejaka sangat terkejut melihat keadaan fizikal dan wajah gadis pujaaanya selama ini berbeza dari imiginasi nya, namun dia memberanikan diri menghampiri gadis tersebut.

''Catrina?" Gadis itu tersenyum ceria ke arah jejaka tersebut. Sijejaka terus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis tersebut '' aku amat merinduimu .Terimalah bunga mawar ini dan pelawaan untuk makan malam bersama orang tuaku. Orang tuaku tidak sabar lagi bertemu denganmu.'' kata si jejaka tersebut.
Sigadis itu tersenyum lebar  dan berkata ''aku tidak tahu apa yang terjadi. Tetapi ada seorang gadis yang cantikjelita memberikan bunga ini kepada ku sebentar tadi.Dia meminta ku memberitahu kamu bahwa dia akan menunggu kamu di restorangn dihadapan stesen ini sekiranya kamu mempelawaku makan malam bertemu dengan orang tuamu''

Berapa ramaikah lagi manusia yang sesuci hati jejaka ini??
Dia melihat kepada hati dan bukan kepada rupa. Dia telah mengotakan janjinya dan tetap berpegang kepada perasaan sayang walaupun pada mulanya dia menjangkakan gadis cacat itu adalah Catrina. Masihkah  wujud lelaki seikhlas dan seluhur hati pemuda itu???

2 ulasan:

tinggallah komen sikit yea....( ^◡^)っ✉